Een nieuw jasje: wat deed dat met de Sprong?

Tijdens ons jubileumjaar delen we maar liefst 25 authentieke en doorleefde verhalen waar we ontzettend trots op zijn. Stuk voor stuk verhalen die hebben bijgedragen aan het punt waar we nu staan. Al 25 jaar goed voor elkaar! De Sprong onderging de laatste jaren een flinke metamorfose. Vandaag duiken we in dat rebranding verhaal, en onderzoeken we wat deze transformatie heeft betekend voor de organisatie. Spoiler alert: die heeft niet alleen gezorgd voor een frisse uitstraling, maar ook geleid tot een versterking van de identiteit én de waarden van de Sprong. Dit leek ons echt een high five moment!

Bekijk de video over het merkverhaal onderaan de pagina!

Nog geen twee jaar geleden ging de Sprong vzw een samenwerking aan met Wakkr Merkburo uit Eindhoven. Oorspronkelijk was er enkel de nood aan een nieuwe website en de vraag naar manieren om de naamsbekendheid te vergroten. Maar al snel bleek dat er iets veel belangrijkers achter deze initiële verzoeken zat. De Sprong werd op dat moment als het ware ‘Wakk(e)r’ geschud. Plots kreeg de samenwerking een veel diepere betekenis. In plaats van enkel te focussen op de website en naamsbekendheid, werd besloten om samen het complete merkverhaal van de Sprong onder de loep te nemen.

De mens centraal
Wat meteen naar voren sprong, was het feit dat de Sprong vaak – en best goed – communiceerde wat ze deden, maar niet waarom ze die dingen deden. Er werd volop gecommuniceerd over alle diensten, maar het o zo belangrijke sociale aspect werd niet genoeg benadrukt: mensen de sprong laten maken naar de reguliere arbeidsmarkt. Daarvoor zette Wakkr een stap terug, om vandaaruit de basis te bestuderen. In het nieuwe merkverhaal moest vooral DE MENS centraal staan. Vanuit die filosofie ontstond een nieuwe slagzin: De Makers van Morgen.

Nu, twee jaar later, staat het nieuwe merkverhaal er als een huis. De Sprong bestaat uit de Groenmakers, de Techniekmakers, de Milieumakers en de Gezondmakers. Niet enkel de vier afdelingen werden onder handen genomen, ook de subafdelingen kregen een nieuw jasje. De fietsenwinkel in Meerhout werd omgedoopt tot OnTrack en Fietsenatelier Mol heet nu BackOnTrack. De wasstraat van de Sprong kreeg de toepasselijke naam BackCup. In al deze afdelingen worden de makers van morgen opgeleid met één ultiem doel: de sprong maken naar het reguliere arbeidscircuit.

Maar daar stopt het verhaal natuurlijk niet. Naast de sociale doelstellingen van de Sprong, vallen er ook commerciële doelen te halen. Iedere afdeling zal tenslotte genoeg werk moeten binnenhalen om de makers van morgen te kunnen blijven opleiden. Met andere woorden: er moeten klanten worden aangetrokken.

Bekend is bemind
Vandaag kan de Sprong effectief de vruchten plukken van twee jaar intensief samenwerken. Volgens HR-directeur Eva Schildermans is de naamsbekendheid van de Sprong vzw erg gegroeid. Bedrijven en organisaties binnen de ruime regio weten inmiddels wie ze zijn en wat ze doen. Een mooi voorbeeld zijn de Milieumakers. Zij wasten de herbruikbare drinkbekers al van onder andere KVC Westerlo, en mogen zich binnenkort ook ontfermen over die van KRC Genk.

“BackCup was vroeger in de regio niet gekend. Maar door onder andere de filmpjes van Wakkr, de sociale media campagnes en de bedrukte bussen zijn we veel meer aanwezig. Mensen kennen ons nu wel van naam” – Eva Schildermans

Trotse maatwerkers
Een ander doel van het nieuwe merkverhaal was om de makers van morgen het gevoel mee te geven dat ze trots mogen zijn op hun werk. En terecht. Voldoende zelfvertrouwen doet de maatwerkers er sterker in geloven dat ook zij meetellen in onze samenleving. Eva ziet dat de geportretteerde makers, waarvan de beelden gebruikt worden in de campagnes, op de busjes en op het gebouw, veel meer stralen. Ook zie je een veel grotere betrokkenheid bij de maatwerkers naar de Sprong toe. Er is meer verbondenheid ontstaan. “We hopen de mensen een trots gevoel te geven om bij het merk te horen”, zegt ze daarover.

Knelpuntberoepen aanpakken
Een goed project dat naadloos aansluit bij het huidige merkverhaal, is de lasafdeling. Hier worden Techniekmakers opgeleid tot lasser, een knelpuntberoep. Zo worden de makers van morgen daadwerkelijk opgeleid om hun steentje bij te dragen op de plekken in de samenleving waar de nood het hoogst is. En hebben ze zelf meer kans op doorstromen en een beter toekomstperspectief.

“Het is fantastisch dat ze aan ons denken als de nood hoog is” – Eva Schildermans

De zorg ontzorgen
Eerder dit jaar ging er een mailing uit naar de zorginstellingen uit de regio met de boodschap dat de Gezondmakers hen konden helpen en ontzorgen. Zij kunnen namelijk allerlei ondersteunende taken uitvoeren in woonzorgcentra of ziekenhuizen, zodat het personeel op locatie zich meer kan toeleggen op de patiënten. Eva vertelt dat er goed gereageerd werd op de mailing. Er liepen een aantal gesprekken over eventuele samenwerkingen, maar concrete resultaten leken uit te blijven. Toch bleek niks minder waar, want iets later kwam de vraag voor een nieuwe samenwerking binnen. De gesprekken daarvoor zijn volop aan de gang, en die samenwerking wordt dit jaar wellicht nog beklonken.

Weer werd eens duidelijk dat een onmiddellijk effect niet het hoogste goed is, maar dat het veel belangrijker is voor een merk om te blijven hangen. En hiermee besluiten we het sterke merkverhaal van de Sprong, waarvan intussen duidelijk bleek dat het ‘plakt’ bij de mensen.

Meer jubileumverhalen, klik dan hier!

Sociale economie inzetten voor uw bedrijf?

Neem contact op

We gebruiken alleen functionele en analytische cookies om je bezoeken te onthouden.